Lehetemaatika pakub lastele suurepärast võimalust looduse avastamiseks ja matemaatiliste oskuste arendamiseks, sidudes praktilised tegevused ümbritseva maailmaga. Selline lähenemine aitab mõista ja hinnata looduse mitmekesisust, kasvatades ühtlasi tähelepanelikkust, loovust ja avastamisrõõmu. Looduse tähelepanekute kaudu kujuneb sügavam side keskkonnaga, ning seeläbi suureneb ka austus ja hoolivus meid ümbritseva vastu.
Lehetemaatika õpetab märkama looduse pidevat muutumist. Sügis on selleks ideaalne aeg, kuna loodus ise pakub lummavaid värvimänge ning rikkalikku materjali uurimiseks. Värvilised lehed, mida erinevatelt puudelt korjata saab, on justkui looduslikud töövahendid, mis inspireerivad lapsi avastama ja looma. Läbi nende tegevuste arenevad ka tähelepanuvõime ning oskus märgata detaile – oluline võimekus, mida saab kasutada nii õppimisel kui igapäevaelus.
Looduses liikudes ning puulehti kogudes saavad lapsed harjutada värvi- ja vormitaju. Nad õpivad eristama erinevaid kujusid ja värvivarjundeid, mis omakorda arendavad esteetilist tunnetust ning aitavad paremini mõista looduse mitmekesisust. Erinevate lehtede kogumine, võrdlemine ja rühmitamine arendab ka organiseerimisoskusi ning loogilist mõtlemist. Lisaks saavad lapsed läbi mängulise tegevuse tugevdada oma arvutamis- ja loendamisoskusi, lugedes kokku näiteks ühelt puult korjatud lehti või järjestades neid suuruse, kuju või värvi järgi.
Lehetemaatika praktilise poolega alustamiseks on vaja kõigepealt minna õue. See mitte ainult ei aita leida vajalikku materjali, vaid võimaldab ka lastel viibida värskes õhus ja liikuda, mis on nende tervisele kasulik. Jalutuskäigud parkides, metsades või koduaias pakuvad rohkelt võimalusi uurimiseks ja avastamiseks. Loodus ise muutub sel hetkel klassiruumiks, kus iga leht, oks ja värvitoon on justkui osa suuremast õppematerjalist. Lapsed saavad tutvuda erinevate puude ja nende lehtedega, õppides samal ajal tundma puuliike, lehtede struktuuri ja muid loodusega seotud aspekte. Selleks, et tegevus oleks võimalikult sujuv, tuleks kaasa võtta paberkott või kilekott, kuhu lehti koguda. Selline lihtne vahend muudab lehtede kogumise praktiliseks ning samas aitab säilitada korjatud lehtede kuju ja värvid. Julgusta lapsi otsima erinevaid lehti – nii lihtlehti, nagu vahtra ja kase lehed, kui ka liitlehti, nagu kastani ja pihlaka omad. See protsess annab võimaluse arutleda lehtede erinevuste ja sarnasuste üle, mis omakorda süvendab nende huvi looduse vastu. Kui lehed on kogutud, saab tegevusi jätkata siseruumides, kus lapsed saavad oma saaki analüüsida ja sellega edasi töötada. Siin saab lehetemaatika pakkuda rohkelt loovaid ja harivaid võimalusi – lehtedest saab luua mustreid, valmistada kunstiprojekte, sorteerida neid erinevatesse rühmadesse või kasutada neid isegi lugemis- ja kirjutamisoskuste arendamiseks. Kombineerides õues kogutud materjalid sisetingimustes toimuvate tegevustega, luuakse mitmekülgne ja vaheldusrikas õppimiskogemus.
Mida veel uurida?
Milliste puude lehed kotti sattusid? (puude ja põõsaste määraja leiad näiteks siit). Miks puulehed värviliseks muutuvad? Kas ühe puu otsas on ainult ühte värvi lehed? Miks puud lehed langetavad? Kas sügisel kukub peale lehtede puu otsast veel midagi alla? Kuidas muutuvad puud aasta jooksul?
Lehtede püüdmine
Viska õhku sületäis lehti ja palu lapsel püüda nii palju lehti kui ta vähegi suudab. Lugege kinnipüütud lehed üle. Arutage, milliseid lehti on kergem/raskem püüda ja miks.
Lehetemaatika toas
Vaja läheb: puulehed, karbid, kausid või taldrikud lehtede sorteerimiseks, paber, värvilised pliiatsid.
Lehtede sorteerimine
Võta vastav arv karpe või kausse ning palu lapsel lehed mingi kindla tunnuse alusel ära sorteerida.
Näiteks: kuju alusel (ümarad, nooljad, sakilised), värvi alusel (punased, oranžid, kollased, rohelised, pruunid, kirjud), suuruse alusel (suured, keskmised, väiksed), tekstuuri alusel (siledad, karvased)
Lehekujude joonistamine
Anna lapsele paberilehed ja pliiats. Otsige lehekotist 5 kuju ja suuruse poolest erinevat lehte (nt. vaher, tamm, kask, pärn, pihlakas). Lase lapsel panna iga puuleht eraldi paberile ning joonistada pliiatsiga puulehe serva mööda selle kontuur paberilehele. Kirjutage iga lehe juurde, mis puu leht see on.